Gästinlägg Johan Malm

 


Johan malm tar över bloggen några minuter och ger er tips om hur du får en platt mage
Ställ gärna frågor till honom genom att kommentera detta inlägg och svaren kommer då att finnas inom kommentarsfältet


Träning för att få en platt mage.

Kan ju börja med att säga att ALLA har magmuskler frågan är bara hur mycket fett som döljer dom. Så det viktigaste ni måste göra för att få en platt är att bli av med fettet på magen. Bästa att tillägga är att man inte kan förbränna fett enbart på magen eftersom man inte kan påverka vart kroppen hämtar energi (fett) ifrån. Så att ligga och göra 500-1000 situps om dagen är helt värdelöst om man vill få en fin mage. Faktum är att magmusklerna varken behöver eller ska tränas mer än någon annan muskel på kroppen. Ändå envisas vi alltid med att träna magen extra mycket och extra flitigt i tron om att fettet kommer försvinna just där. Personligen tränar jag bara magen när jag går på mina tävlingsdieter dvs typ 16 veckor om året, och då kör jag max en gång i veckan.

 

Magmuskeln, eller Rectus Abdominis består av en enda muskel, när du gör exempelvis situps tränar du magmuskeln och kan inte påverka om du tränar nedre eller övre magen. Har du fyra eller sex magrutor beror det förmodligen på dina gener och inte på din träning. Vissa har fyra och andra sex, det är inget man kan ändra på genom träning.

 

Sen gäller det att inte göra för många repetitioner för då tränar ni bara upp uthålligheten på magen och det har inget med att göra hur magen kommer se ut. Utan som jag skrev innan träna magen som ni tränar alla andra muskler. Ligg på mellan 12-15 reps, kör 3-4 sett och välj ut 2-3 övningar som ni gillar och får bra kontakt i. Men när ni kört den sista repetitionen ska magen vara helt utmattad och ni ska inte klara av att göra en enda repetition till, är ni inte det får ni höja motståndet.

 

Övningar som jag tycker är dom bästa är helt klart crunches på boll, hängande benlyft och knästående crunch i cablecrossen med rep även kallad ”muslimen”. Både vid crunches på boll och hängde benlyft är det lätt att man gör för många, lägg då gärna en viktplatta på bröstet vid crunches eller vid benlyft håll en hantel mellan fötterna för att öka motståndet så ni inte gör mer än 12-15 repetitioner

Oavsett vilken eller vilka övningar du väljer att göra för din magträning så kommer det ge resultat om du har tålamod. Det effektivaste är att du gör dina övningar planerat och rutinerat samt att du låter dina magmuskler få vila, precis som dina övriga muskler. Och tänk på att även hur mycket du än tränar så kommer inte dina magmuskler synas förrän du har blivit av med underhudsfettet på magen. Det är sannolikt den största anledningen till varför magmusklerna inte syns hos många.



 

 

Jag är  jobbar och är även delägare i concept store på Olof Palmes gata 12 .
Kika gärna in..


Kommentarer
Postat av: Mille

Hur får man till de sista 2 magruterna så att alla 6 blir kompletta. Har försökt med sit ups och benlyft i 1-2 månader men det finns fortfarande lite fett som täker dem. Kan du ge några bra tips för att få de 2 sista magruterna att bli kompletta?

2010-03-01 @ 15:09:52
Postat av: Johan malm

Som jag skrev i inlägget så är det väldigt mycket genetiskt hur många magrutor var och en har. Men eftersom du säger att du har lite fett som täcker dom så är den enda lösning för dig att dieta bort det sista fettet. Har du fortfarande inte fått fram dom efter att du fått bort fettet så har du helt enkelt bara fyra magrutor.



mvh, Johan

2010-03-01 @ 15:45:59
Postat av: Natta

Hur blir man av med underhudsfettet?? Vad ska man äta för mat när man tränar?

2010-03-01 @ 16:07:23
Postat av: Johan malm

Du kan i praktiken äta vad du vill så länge ditt totala dagsintag av kalorier ligger på ett underskott. Men man bör ju äta rätt mycket protein för att behålla muskelmassan så bra som möjligt och kolhydrater som mättar bra i förhållande till kalorimängd, dvs kolhydrater med lågt GI.

Så dom livsmedel jag använder mig av när jag går på diet är:

Proteinkällor: Kyckling, torsk, tonfisk, äggvita, keso, kesella och proteinpulver.

Kolhydratkällor: Havregryn, bulgur, fullkornsris och lite snabba kolhydrater direkt efter träning som, riskakor, bananer eller vitargo (en väldigt snabb kolhydrat i pulverform)

Fettkällor: Advokado, nötter (små mängder), olivolja och Omega3 i kapslar. Tänk på att tjejer/kvinnor måste äta mycket mer fett än vi killar.

2010-03-01 @ 16:25:57
Postat av: Anna

Har tränat 5 dagar veckan i 5 år nu med mycket styrka och löpning då jag spelar handboll. Men ändå så får jag inte bort fettet längst ned på magen. det är som 2 mjuka bulor längst ned(haha). hur tränar man bort det?

2010-03-01 @ 16:35:34
Postat av: Johan malm

Finns egentligen bara två sätt att gå ner i vikt på. Antigen sänker man sitt dagliga kaloriintag så att man äter mindra än vad man förbrukar så att kroppen tar av energireserverna (fettet). Eller så tränar man så pass mycket så att man förbränner överskottet av kalorier man stoppar i sig. Men i ditt fall då du redan tränar 5 dagar i veckan hade jag helt klart rekommenderat att du tittar över ditt matintag och ser vad du kan göra bättre där. Men om du har tid och möjlighet i vardagen så tycker jag personligen morgonpromenader är det effektivaste och skönaste sättet att gå ner i vikt på. Och som jag skrivit innan så går det ju tyvärr inte att punktförbränna fett så det är bara att dieta på tills dom där "bulorna" försvinner där nere =)

2010-03-01 @ 16:56:04
Postat av: Sara

Jag funderar på protein eftersom ja tränar minst 4-5 gånger i veckan.. och ja tycker resultatet tar så lång tid.. då undrar jag, om målet med min träning är att bygga synliga muskler men inte "fula" muskler, skulle whey protein vara bra isåfall?,

whey-100 eller whey-80 skillnad? o tror du att det skulle passa mig isåfall?

2010-03-01 @ 23:04:08
Postat av: Johan malm

Det tar väldigt lång tid att bygga muskler, äter du rätt, tränar rätt, sover bra och dricker väldigt måttligt så kan din kropp max bygga runt 2kg muskler om året. Om du är nybörjare kan det självklart gå lite snabbare dom första åren men sen stagnerar det ganska snabbt. En muskel kan inte se ut på massa olika sett, det som gör om en muskel är synligt eller som du säger "full" beror helt och hållet på hur mycket fett du har över den. Wheyprotein dvs vassleprotein är ett väldigt prisvärt och bra protein med mycket bra aminosyrasammansättning så absolut det kan du köra på. Skillnaden mellan whey-100 och whey-80 är att whey-100 är lite "renare" dvs det är lite mindre kolhydrater och fett i den, men det är absolut inge stor skillnad och för dom flesta spelar det ingen roll i det stora hela om du inte går på en supersträng diet. Whey-100 är även laktosfri vilket är ett måste för många människor, men är du inte det tycker jag helt klart du ska välja whey-80 av dom två.

2010-03-02 @ 10:31:31
Postat av: läsare

om du hört talas om JS dieten, vad tycker du om den om man vill gå ner i vikt?

2010-03-02 @ 16:58:24
Postat av: Johan malm

Ja den har jag hört talas om men är inte så insatt i dess upplägg. Men personligen känner jag att det känns lite fel att ta så stor del av ens dagliga kaloriintag från något som jordnötssmör när man går på diet. Men jag ska inte säga något har ju inte provat själv, finns säkert folk som fått resultat av den. Huvudsaken är ju som jag skrivit innan att man ligger på ett kaloriunderskott.

2010-03-02 @ 17:34:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0